Homemade :: Birthday cakes :: Wedding cakes :: Continental cakes :: Cupcakes :: Brownies :: Breads :: Telok Emas :: Melaka

Wednesday 18 November 2015

WAHM & Homeschooling

Sebagai ibu yang bekerja dari rumah, sudah pasti anak-anak doplohpat jam berada dengan ibu. Alhamdulillah. Satu nikmat yang tidak semua ibu dapat tapi ramai yang mahu.

Jadi apa kata kita homeschool anak-anak. Semestinya pendidikan yang terbaik bermula dari rumah kan. Homeschool sesuai untuk umur 1-5 tahun. Bila anak dah masuk 6tahun tu eloklah hantar ke sekolah bagi mereka serasi dengan keadaan persekitaran, bersosial agar tidak janggal.

Tips untuk ibu - biasanya saya akan cuba siapkan kerja-kerja rumah seawal mungkin. Masak, basuh, mengemas ala kadar. Kemudian baru boleh fokus untuk mengajar anak2.

Masa yang saya diperuntukkan 2 - 4 jam sehari. Tapi tapi...bukanlah berterusan, bagi mereka ruang untuk 'take 5', snack time, solat, lunch. Ikut keselesaan mereka.

Alat bantu mengajar - gunakan objek/ kertas/ marker yang berwarna-warni. Kotak/ botol/ tisu roll jangan dibuang, ia boleh digunakan sebagai alat craft.

Follow group/ instagram/ pinterest homeschooling. Ramai mat saleh yang sharekan idea/ aktiviti yang bersesuaian untuk umur anak. Banyak idea boleh kita cedok. Tinggal rajin atau tak je nak buat.*winking emoticon*
Tengok tu teruja tak ibu-ibu? Hihi 
*sumber google.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...