Homemade :: Birthday cakes :: Wedding cakes :: Continental cakes :: Cupcakes :: Brownies :: Breads :: Telok Emas :: Melaka

Thursday 5 November 2015

Tips baking: Macamana Pilih Telur Yang Baik?

Telur adalah bahan membuat kek dan kuih-muih yang penting. Pastikan telur yang digunakan masih fresh. Untuk kek sesuai gunakan telur gred A, manakala untuk biskut gred B/C.


Macamana nak tahu telur tu masih fresh? Caranya ialah beli telur di pasaraya dimana ada dilekatkan expiry date pada bekas telur tu. Seeloknya tarikh luputnya sebulan atau 2 bulan lagi.
 
Telur yang segar bila dipecahkan, kuningnya masih bulat dan putihnya masih pekat. Jika dah cair semacam, tandanya telur dah lama. Telur yang segar penting untuk membuat kek jenis foaming method seperti bahulu atau kek span. 


Untuk mengekalkan kesegaran telur, simpan dalam peti sejuk dan keluarkan bila hendak digunakan. Basuh telur sebelum digunakan supaya dapat membuang kekotoran dan najis dari kulit telur. Ini untuk memastikan makanan yang disediakan adalah bersih.




Egg Test



Anda juga boleh gunakan cara di atas untuk tahu status stok telur anda. Kesegaran telur adalah aspek penting dalam membuat meringue (pavlova, macaroon). SANGAT PENTING!! 'Stiff peak' mudah terbentuk jika telur fresh. Kalau lama dah hangpa dok putaq x bertanduk juga, makanya silalah buang saja adunan tu. xjadi gamaknya.hihi

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...