Homemade :: Birthday cakes :: Wedding cakes :: Continental cakes :: Cupcakes :: Brownies :: Breads :: Telok Emas :: Melaka

Sunday 28 February 2016

Bestnya Jalan-Jalan Liverpool.

Seterusnya kami bermusafir ke Liverpool. Ia merupakan bandar yang best dan menarik untuk dilawati. Antara destinasi kami ialah Anfield Stadium, sapa Liverpool fan sila angkat tangan.. 

      

Port yang paling mesti dilawati ialah Albert Dock. Albert Dock telah diiktiraf sebagai tempat sejarah Liverpool's UNESCO ' World Heritage Site'. Tempat ini suatu masa dahulu pernah diledakkan dengan bom semasa perang dunia ke-2. Kemudian dibaik pulih dan kembali beroperasi pada tahun 1984. Juga dianggap sebagai sistem docking revolusioner kerana ruang muara sungai membolehkan kapal masuk terus ke gudang penyimpanan barang.


Pemandangan berlatarkan albert dock.


Dalam Merseyside Maritime Museum ada satu section sejarah Titanic & Liverpool 'The Untold Story'. Sayu hati tengok bahan-bahan tinggalan kapal titanic yang masih terpelihara, nama-nama krew dan anak kapal yang terlibat dalam nahas tersebut. Tiada gamabr kenangan untuk dikongsi bersama sebab kami dilarang untuk mengambil sebarang rakaman video atau kamera. Ingat dalam kotak fikiran aje lah ye.
Kemudahan solat juga disediakan, boleh cari didalam Museum of Liverpool, level 1. Ini terbaik!! 
Pemandangan jauh Big Ben
Big Ben menajdi tumpuan pada setiap sambutan tahun baru. Stesyen-stesyen radio dan TV akan menggunakan bunyi yang unik itu untuk menandakan kedatangan tahun baru. Hampir 4jam kami melawat tempat bersejarah ini, kemudian kami bergerak ke Cheshire Oaks Designer Outlet yang mengambil masa 1/2 jam perjalanan. 

Tamatlah catatan musafir kami ke Liverpool 3hari 2malam yang ditaja sepenuhnya oleh en.Suami. Memang best sangat2 ziarah Liverpool, rasa macam taknak balik pun ada (dah kenapa?)..hihi
Family Room 
Okay, nak recommend pada anda jika berpeluang melawat Liverpool dan mencari penginapan yang selesa, anda bolehlah cari Liverpool Homestay Abang Nazali dan Kak Ain. Sangat selesa tau!


Qaleesya Roslan,
Liverpool vacation,
15-17 Februari 2016.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...